Afro Celt Sound System

Posted: 28 Şubat 2007 Çarşamba in afrika, deneysel, elektronik, etnik, kelt, yabancı

Afro Celt Sound System


Birbirinden coğrafya ve iklim olarak çok farklı olan iki ayrı kıtanın, birbirlerinden çok farklı olduğunu düşündüğümüz, yüzlerce yıllık geçmişe sahip iki ayrı müziği biraraya gelirse ne olur? Hele ki bir de bunlardan biri uzun zamandır tüm dünyayı etkisine almış İngiliz müziğinin; diğeri ise şimdinin incelmiş zevk sahiplerine hitap eden Jazz ve Blues’un atalarıysa ne olur? Ben söyleyeyim, Afro Celt Sound System olur. Afrika müziği nere, kelt müziği nere diyorsanız bir dinleyin derim. Gaydayla Afrika davullarının bu kadar yakışacağını hiç tahmin etmezdim. Ne tahmin etmesi yahu, aklıma bile gelmezdi!

Yazının devamını okuken, bir yandan da ACSS dinleyelim. Youtube’dan biri, grubun ünü bir şarkısını- ki bence herkese tanıdık gelecek-, videosu için fon müziği olarak kullanmış. Klip değil,ama güzel bir seyirlik.

Bakalım Afro Celt Sound System kimmiş, neler yaparmış?

(Kaynaklar: Ekşi Sözlük’ten Halo adlı kullanıcı ve Real World Records’un bu sayfası)


“Afro Celt Sound System, 1992 yılında Simon Emmerson önderliğinde James McNally, Iarla Ó Lionáird ve Martin Russell tarafından kuruldu. Grubun diğer çekirdek elemanları Johnny Kalsi ve N’Faly Koyate ile birlikte birçok album ve konsere imza attılar.Her ülkenin kendi geleneklerini ön plana çıkartacak şekilde çapraz kültürel melodileri, müzik kökenleri ile birleştiren akım, gün geçtikçe artan bir ilgi ile izleniyor. Global ritim çatısı altında toplanan bu tür müzikleri icra eden sayısız oluşum bulunuyor. Bunlardan sadece bir tanesi olan Afro Celts Sound System (Afrika-Kelt Ses Sistemi) grubu on yıldan beri geleneksel Batı Afrika müziği ile İrlanda folklor müziğini, modern dans melodileri ile birleştirip, eşsiz bir çapraz müziksel karışım sunuyor.

1995 yılında çıkarttıkları ilk albümleri Volume I: Sound Magic ile klişe, modası geçmiş müzik bariyerlerini yıkan grup, farklı kültürlerin müzik ile nasıl bütünleşebileceğini tüm dünyaya gösterdi. Anında ileri gelen etnik müzik festivallerinin- özellikle WOMAD festivali (World of Music and Dance)- vazgeçilmez bir parçası olan grup, bu yolda ilerlemeye çalışan diğer grupların önünü açmıştır. Bir dünya müziği konsepti üzerine yoğunlaşan grup, farklılıkları yok sayarak, müziği tek bir bütün olarak kutlamaktadır. Emi/Kent etiketi ile ülkemizde de çıkan beşinci çalışmaları Volume V: Anatomic, yıllardan beri dünya müzisyenleri arasında süregelen saygın işbirliğine devam ediyor.Batının sınır tanımayan stüdyo imkânları çerçevesinde, modern elektronik müziği, İrlanda flütleri, vurmalı çalgılar, Afrika’nın koras’ı (21 telli batı afrika’ya ait arp’a benzeyen, dikey çalınan bir enstrüman), klasik İskoç gaydası, Yunan buzukisi,İrlanda uilleann’ı (sağ kolun basıncı ile oturarak çalınan, içine üflenmeyen irlanda gaydası) ve nyatiti’ni (batı kenya’da lou kabilesi tarafından kullanılan 8 telli lir) gibi geleneksel enstrümanlar ile birleştiren grup, keyif veren bir sentez oluşturuyor.Albüm satışları dünyada 1.2 milyondan fazla olan grup Hotel Rwanda ve Stigmata gibi filmlerin müziklerini de yaptılar. Ayrıca iki kez Grammy’ye aday gösterilen grup, WOMAD gibi başka birçok etkinliğe de katıldı.Bende (daha doğrusu Müziğim dosyasında) Volume I ve Volume II albümleri var. İki gündür Afrikalı – İrlandalı oldum. Last Fmin söylediğine göre tazları electronic- world- experimental- african- celtic kıvamında.
(Fotoğraflar, yazılar vs. yi toplayıp bir araya getirmek için uğraştım biraz. Çünkü nette, özellikle Türkçe sayfalarda, haklarında pek fazla bilgi bulunmuyor. Ulaştığım ve kullandığım bütün kaynaklarına yukarıda bağlantı yaptım. Bir de Deppo diye bir sitede 15 liraya satılıyordu albümleri -normalde 35-40 lira. ‘Yok yetmedi, azıcık daha bakayım’lar buraya da tıklayabilir.)

Yorumlar
  1. denizural diyor ki:

    Deneme deneme, bir-ki, bir-ki, ses ses.
    Hadi bakalım. WordPress yorumları nasıl oluyormuş göreceğiz.

  2. Beyza Pinar diyor ki:

    Yasasin Deniz’in kulagi! Radyo DJ’ligi ile kariyerine baslayan birisi icin cok dogal bir uzanti olmus burasi.

    Bir cok iyi muzik grubu kucuk studyolarla calistigi icin dunyaya acilamiyorlar. Bizim kulagimiza gelenler buyuk studyolarla calislanlar. Bunlar tabi tanim olarak, cogunluga hitab eden, populist olan, ve yine tanim olarak orjinallikten uzak gruplar. Durum boyle olunca, bir sure sonra her sey kulaga ayni gelmeye basliyor.

    Sonuc olarak devlete millete orjinal gruplari takib eden bir kulak lazim. Amazon.com, bearshare gibi seyler elimizin altinda oldugu icin populariteye tutsak olmanin geregi yok, degil mi?

    Hayirli olsun Denizcim. Dizayni da pek guzel olmus!

  3. denizural diyor ki:

    Canım benim, dünyanın bir numaralı ablası! :)
    Çok teşekkür ederim. Aynen senin gibi düşünüyor, özellikle ‘deneysel’ müziğe ulaşabilmek için çabaysa çaba harcanması gerektiğini söylüyorum.
    Öperim gül yanaklardan!

  4. cihan diyor ki:

    Slm Deniz.Siten ve yazılarını itina ile takip ediyorum.Senelerden sonra seni bu mekanda görmek gerçekten çok güzel.Umarım beni hatırlar ve bana bir cevap yazarsın:)

  5. denizural diyor ki:

    Merhaba Cihan, yorumun için teşekkür ederim. Bundan sonrası için de güzel yazılar biriktiriyorum kafamda. Ama aynı zamanda çalıştığım için, ancak vakit buldukça yazabiliyorum.
    İtina ile takibin için de ayrıca sağol. :)

  6. cihan fatih diyor ki:

    merhaba yine ben.Linkin park,marilyn manson,ninth level gibi gruplar beni etkiliyor.yazında yeni gurup keşifleri demişsin bunlar pek yeni değil ama artık ne yapalım:) Hala beni hatırlamadın mı?

  7. denizural diyor ki:

    Cihan, tanıdım tabi ki, ortaokuldan. Çok teşekkürler sitemi takip ettiğin ve yorumlarınla katkıda bulunduğun için. Grupların illa ki duyulmadık /yeni olması gerekmiyor. Adı üzerinde, kulağıma hoş gelen her şeyi yazabilirim. Yalnız, Türkçe kaynaklarda pek bulunmayan grupları yazmayı tercih ediyorum tabi.

  8. muhammet diyor ki:

    merhaba deniz ben muhammet. yeni katılıyorum sitene. inan özlemle bekledigim iskoçya tarzı müzgini en sonunda burda dinleme ayrıcalıgına eriştim. öncelikle ellerine saglık diyorum deniz, harkülade olmuş. ayrıca beni bundan sonra sitene misafir olarak kabul edersin inşallah.

  9. denizural diyor ki:

    Ne demek, kulağımın içinde yerin var. (Bög:))
    Hoşgeldin Muhammet.

  10. muhammet diyor ki:

    teşekürler sagol deniz senden bir ricam olacak bu sitede iskoçya tarzı music daha fazla dinleme şansım varmı

  11. muhammet diyor ki:

    deniz siteni çok başarılı buldum çok güzel oluşturmuşsun tebrik ediyorum

  12. denizural diyor ki:

    İskoçya tarzı müziğin bu sitede daha fazla olup olmayacağından emin değilim açıkçası. Zira gayda denen alete Afro Celts’le birlikte yavaş yavaş alışan bir kulağım var. Ama daha fazla Kelt müziği ile karşılaşırsam sana buradan mutlka ahaber vereceğim.
    Misal: Geçen gün bir arkadaşım Deep Forest’ın Kelt müziğine yakın bazı şarkılarını dinletti, ama adlarını unuttum :) Bir göz at istersen.

    Teşekkür ederim tekrar.

  13. mehmet diyor ki:

    deniz tavsiyen icin sagol begendim bu adamlari baya:) gorusuruz

Bir Cevap Yazın

