Hayvanlar Alemi

Posted: 13 Temmuz 2007 Cuma in deneysel, experimental music, psychedelic, psychedelic folk, yerli

pid_58471Hayvanlar Alemi, 2000 yılından beri Ankara‘nın köşelerinde bucaklarında çalmalarına rağmen, malesef ilk kez İstanbullu Bant Dergi aracılığıyla tanıdığım bir grup. Çoğunlukla enstrümantal psychedelic/ deneysel/ folk müzik icra eden Hayvanlar Alemi‘nin şarkıları konuşmadan hikayeler anlatıyor, belli bir forma girmeden doğrudan kafa sesleri sunuyor, yankıyan ortamlarda pek de aydınlık olmayan duygular yaratıyor.

Son (-dan bir önceki) haliyle Hazar Mutgan, Işık Sarıhan, Özüm İtez ve Gökçe Başar‘dan oluşan grup, doğaçlama usulüyle 1999 yılında Ankara‘da müzik yapmaya başladılar. Gelenler gidenler oldu, kadro değişti ama grubun ‘deneysel’liği değişmedi. 2000 yılından itibaren yaptıkları müzikleri ev ortamında, kasetlere kaydetmeye başladılar. 2003 yılında Işık Sarıhan ve Özüm İtez sık sık Yüksel Caddesi‘nde çaldılar. (Ben muhtemelen o zaman da dinledim kendilerini.) Sonrasında bir süre Tenedos Cafe‘de çaldılar ve buradaki programlarından biri, üzerinde biraz oynanmış haliyle ilk demoları Bir‘i oluşturdu.

Başkentin çeşitli mekanlarında çaldıktan sonra, 2005 yılında Ankara’nın saykodelik/hayvanlar alemi nostalji deneysel müzik alanı Nefes Bar‘da sürekli ama düzensiz bir programa başladılar. Bu programlarda Hayvanlar Alemi‘nin müziği, saf doğaçlamadan ‘sınırlandırılmış doğaçlamalara ve bestelere’ evrildi. Burada seyirci ve mekanla etkileşim, hikaye anlatımları ve dekorasyon gibi öğeler belirdi. Ve aynı yılın haziran ayında, Bekçi isimli ikinci demolarını kaydettiler. Üçüncü ve albümden önceki son demoları ise, ilk iki demo kayıtların düzenlenmesi ve birleştirilmesiyle oluştu (toplama).

2006 yılının Aralık ayında çıkan Gaga isimli ilk albümün de ilginç bir kaderi var. Albümün kayıtları, dört kişilk kadro ile yapılır. İstanbul’daki ilk konserlerini, yine bu dört kişiyle Papilion‘da verirler. Ancak Hazar Mutgan ve Gökçe Başar’ın yüksek öğrenim için yurtdışına gitmeleri dolayısıyla Gaga‘nın çıkışıyla grubun dağılması bir olur. Muhtemelen bir daha -veya uzun bir süre- dört kişilik kadroyla dinleyemeyeceğimiz grubun sadık ikilisi Işık Sarıhan, Özüm İtez yeni albüm çalışmalarına başlamışlar bile.

gaga_04MK2 Yapımcılık etiketiyle piyasaya çıkan Gaga için yapım şirketinin yorumu ise şöyle: Grubun iki elmanı Ankara’dan ayrılmadan önce kaydedilen Gaga, Hayvanlar Alemi’nin dört kişilik orijinal kadrosunun yıllardır geliştirdiği saykodelik tınıyı, ucu açık yapılan ve grubun genel eğilimlerini bir albümde toplamaktadır. Albümüm çoğu, grubun kendiliğindenlik anlayışı bozulmadan, doğaçlama ya da yarı doğaçlama olarak, canlı çalınarak kaydedilmiş, birçok şarkı ve fikir stüdyoda geçirilen kısa sürede geliştirilmiştir. Bunun yanında, konuk vokalist Mehmet Öd’ün seslendirdiği Sırtlan Havası’nın da içinde bulunduğu birkaç parçayla, grubun alışık olmadığı bir alan olan vokal kullanımına da yer verilmiştir. Nepal’den ve Endonezya’dan birer şarkı ile belirginleşn ‘dünya müziği’ etkilenimleri, hayvanlar Alemi’nin yakın gelecekte ilerlemeye devam edeceği yöne de işaret etmektedir.

Grubun buraya koyabileceğim herhangi bir video kaydını bulamadım. Onun yerine sizin için tam buraya tekrar Myspace tıkını koyuyorum. Ben albümlerini, tek atışta Dost‘tan buldum, ama internetten almak isteyenler için de bu tıkı yerleştiriyorum. Benim gibi güzel kapak tasarımlarına meraklı, bir CD’yi tüm hacmi ve özgünlüğüyle elinde tutup sonra da arşivine koymak isteyen bir yapınız varsa bu albümü alın derim. O yuvarlak, aynalı aletin içerisindekiler içinse diyeceğimi dedim. Deneysel ve saykodelik müzikten hoşlananlar, belki bazen biraz fazla derine kaçmış bu müziği beğeneceklerdir.

Yorumlar
  1. Cocteau Twins diyor ki:

    Harika grup, harika sound, harika demolar, harika albüm..

    http://www.hayvanlaralemi.org

  2. Rippin Corpse diyor ki:

    insanlar aleminde fena halde hayvanım..ayrıca gökyüzünü özlemişim.

  3. vatansız kral diyor ki:

    ya grub ala muhtesem olabılır ama isim olmamıs.
    ben bu grupların ısım konusundaki ozensizliini annamıom.
    bu adamlara ben bı isim buldum
    kullanmak ısterlerse buyurabilirler
    “derinden gelen”

  4. denizural diyor ki:

    Bence ismi de muhteşem. Aksine, özenle konduğunu düşünüyorum.
    Albümdeki şarkı isimlerine de bakarsan, ismiyle örtüşen, gayet sağlam bir konsept üzerine oturtulduğunu görürsün. Her şey doğa üzerine.
    Hatırlattığın iyi oldu Rıdvan, “Hayvanlar Alemi ile ilgili bir şey daha yazacaktım da neydi acaba” cümlesi aklımda dönüp duruyordu kaç gündür. :) Hemen birkaç cümlelik şarkı isimleri değerlendirmesi ekleyeyim. Teşekkür ederim.

  5. vatansız kral diyor ki:

    hehe yaa bööle faideli gerekli yorumlar yaparım ben :P

    ısrar ediorum isim guzel deil. adamlar direk bu isimle kendilerine limit koymuslar en fazla 3bin kişilik bi kitleye hitap edicez die. sonra tabe yıllar geçip de prodüktorlere para kazandırmaınca ki 3 bin kişilik bi kitleyle olmaz bu, bi daa albüm nein çıkartamaz oluolar kaybolup gidiolar bir tanesi grafiker oluo biri bankacı oluo bi dieri hemşire oluo falan işte çocuklarına soora bööle göstercekleri bi albüm kapaı ve 3 5 fotorafdan baska bişe olmuo babanız eskiden bööle çılgındı türkieyi sarsıoduk ilk konserlerimizden birine tam 3 bin kişi gelmişti dünya çapında ünlü olacaktık ki ben bankacı oldum hayat ciddi birşeydir…

    Deniz’in Notu: Rıdvan, bu konuyu bana inat ettiğin için abarttığını biliyorum -zira kendi bloğunda pek güzel yazıyorsun. Bir dahaki yorumun imla hatasından okunamayacak halde olacak sanırım, ve ben onu yayınlayamayacağım.

  6. notengolugar diyor ki:

    Grup güzelmiş Denizcim yaa, sen olmasan hiç haberim olmayacak..

  7. denizural diyor ki:

    Teşekkür ederim Rabişçim. Ankara’da beraber izleriz belki Hayvanlar Alemi’ni bir gün? Gruptan geriye kalanları tabi :)

  8. notengolugar diyor ki:

    ehehe. olur ama ben rabişin bi boy küçüğüyüm:)

  9. denizural diyor ki:

    :) Zülüşçüm, afedersin. Yine de bulursak kaçırmayalım olur mu?

    İki hafta önce, arkadaşımla buluşmak üzere koşarak geçtiğim Yüksel Caddesi’nin Selanik tarafında, sokakta çalan bir grupla karşılaştım. Tam o sırada kafama bir kuş pislediği için büfeden mendil, büfeci amcadan kafamı temizlemesi için yarım aldığımdan birazcık dinleme fırsatı buldum kendilerini. Çok güzeldi. Hatta Hayvanlar Alemi olabilir mi diye düşündüm. Olabilir mi ki?

  10. vatansız kral diyor ki:

    ya pardon deniz ozel bir inadım yok yanlış anlama. o önceki inatlaşma öylesine bir espri olsun diye..el alışknlığı bir de yorumları, esas yazıdan ayrı gördüğüm için sanki daha serbest ve rahatça yazılmalı gibi algılıyor beynim ondan imla hatası konusunda serbest takılıyor. ama genel kurallara uymanın gerekliliğini kabul ediyorum.
    diğer okurlarından da verdiğim geçici göz yorgunluğu, anlam bulanıklığı için özür..
    daha dikkar etmeye çalışırım bir daha ki yorumlarda..

  11. daginikkafa diyor ki:

    Merhaba Deniz,

    Hayvanlar Alemi’ni sevdim ben de. Turkiye’den istencekler listesine koydum. Alakasiz olacak ama soyle de bir baglanti var ilgini ceker belki.

    The “Loudness War” and the Future of Music
    http://science.slashdot.org/science/07/08/23/1219205.shtml

  12. denizural diyor ki:

    “Loudness War” ilginçmiş hakikaten, teşekkürler dağınık kafa.
    Bloğun çok güzel bu arada, yazdıklarını okumak çok keyifli!

  13. lilith diyor ki:

    Denizcim yazdığın yazılar ve verdiğin son derece faydalı bilgiler bir yana, kral efendiye doğru düzgün bir yorum yazdırabilmiş olmandan dolayıda seni kutluyorum.

    Kral efendi, hep böyle yap nolur, kendi blogundaki yazılar dışında ilk defa yazdığın bi yorumdan bi şey anladım.

  14. denizural diyor ki:

    HAYVAN RESORT
    Hayvanlar Alemi’nin yeni albümü çıktı diyebilir miyiz?
    İnternetten indirelim piliiz:

    http://www.myspace.com/hayvanlaralemi

  15. ebru selen diyor ki:

    hayvanlar alemini yukselcaddesinde dinleme fırsatım oldu muthıs bır grup dogayı bu kadar guzel anlatan bısey daha duymadım.HARIKALAR::)))

  16. alp diyor ki:

    iyi gruptur severim kendilerini.. :)

  17. vatandaş diyor ki:

    bu hayvanlar grubu hayvan gibiler :) aynı çok fena yha grup hayvan gibi güzel sesleri var a.q:D:d

  18. Ömer Faruk Özkan diyor ki:

    bu siteyi gerçekten çok seviyorum paylasımlar için çok teşekkürler :)

Bir Cevap Yazın

